Velikokrat me stranke sprašujejo: ˝Ali lahko pijem vino?˝ Moj odgovor je: ˝Odvisno predvsem, koliko, kdaj in kakšno vino.˝

Od nekdaj je veljalo, da ima vino veliko pozitivnih, zdravju koristnih lastnosti. Že stari Egipčani so ga poznali, medtem ko je grški zdravnik Hipokrat dobro poznal zdravilni učinek vina, ki je dejal, da je vino “zdravilo, poživilo, strup”.

Preden vas začnem dolgočasiti z zgodovino vinske trte, naj vas vse ˝vinopivce˝ razveselim z novico, da veliko študij potrjuje koristnost zmernega uživanja vina. ˝Juuuuupiiiiiii!!!˝, vendar ne tako hitro. Najprej poglejmo, kaj o tem govori znanost.

V grozdju (predvsem rdečem) in vinu najdemo številne zdravju izredno koristne snovi, med katerimi izstopajo katekin, epikatekin, resveratrol, trans resveratrol,  proantocianidin in antociani. Zraven resveratrola, imajo antociani (veliko jih na primer vsebuje teran) imeli zdravilen učinek. Bolj je vino temno, več antocianov vsebuje. Antociani ščitijo možganske celice pred propadanjem in preprečujejo nastanek ene najhujših bolezni, ki lahko doleti starostnike, demence.

Raziskave prav tako potrjujejo, da lahko uživanje vina (do 150 ml dnevno) zmanjša tveganje za nastanek bolezni srca in ožilja, tako da:

  • izboljša biološko uporabnost dušikovega oksida in tako povzroči širjenje žil (vazodilatacijo), kar lahko zmanjša tveganje za nastanek ateroskleroze v začetni fazi in preprečuje nastanek krvnih strdkov,
  • izboljša razmerje med HDL in LDL holesterolom (dvigne dober HDL holesterol in zniža slab, LDL holesterol),
  • pozitivno vpliva na sirtuin gene (geni, ki vplivajo na naše zdravje in dolgo življenje)

Resveratrol je močan antioksidant, deluje protivnetno in zmanjšuje tveganje za nastanek nekaterih vrst raka. Tisti, ki imajo povišano tveganje za nastanek nealkoholne maščobne bolezni jeter, ter uživajo resveratrol, imajo za polovico nižje tveganje za nastanek te bolezni. Nedavne študije pa so potrdile, da resveratrol lahko znižuje inzulinsko rezistenco in tako preprečuje nastanek metabolnih sindromov in diabetesa tipa II.

Enako, če ne celo bolj pomemben, je trans resveratrol, na katerega bi morali biti še posebej pozorni, saj je izredno zdravilen. Priporočen vnos trans resveratrola je približno 100 mg, kar pa s pitjem vina ne bomo mogli doseči. Na tržišču je nekaj kvalitetnih dodatkov, ki vsebujejo zadostne količine trans resveratrola, kot je Country Life Resveratrol Plus ali Throne Research-Resveracel.

Resveratrol in Francoski Paradoks

Francozi so eni največjih pivcev vina na svetu. Letno ga spijejo več kot celotno prebivalstvo ZDA (kljub temu da so petkrat manjši narod) pa vendar imajo nizek odstotek obolelih s srčno žilnimi boleznimi. No, če vas je sedaj prešinila misel, da bi prenehali brati članek in bi skočili po steklenico terana, se ustavite za sekundo! Res je, da resveratrol preprečuje nastanek srčno žilnih bolezni, vendar lahko, realno gledano, ta nizek odstotek obolelosti pripišemo njihovemu načinu prehranjevanja, ki vsebuje malo predelanih živil in ne veliki količini popitega vina.

Čeprav se v teoriji sliši lepo, pa bi morali zaužiti veliko več resveratrola in antocianov, kot ga je v vinu, da bi dosegli zgoraj omenjene pozitivne učinke na zdravje. Naj samo omenim, da liter rdečega vina vsebuje od 2 mg do 10 mg resveratrola, medtem ko so priporočene dnevne vrednosti vnosa resveratrola od 10 mg (najnižja spodnja meja) do 500 mg, kar pa bi že naneslo veliko steklenic vina.

Negativne posledice uživanja vina

Tukaj ne bom poudarjal, da prekomerno pitje vina škodi vašemu zdravju in da povečuje možnosti za nastanek raka, diabetesa, srčno žilnih bolezni, raznih vnetji itd. Dokler ste zmerni pivec, kar pomeni tu in tam kakšen kozarec, si ne boste napravili nobene škode.

Predvsem bi rad izpostavil vpliv vina (in drugega alkohola) na izgubo maščobe. Idealno bi bilo, če ste v fazi, ko želite izgubiti maščobo, da zmanjšate vnos alkohola na minimum. Zakaj?

V telesu se alkohol porablja kot prvotno ˝gorivo˝ pred drugimi gorivi (torej ne boste kurili maščobe), acetaldehid, ki je stranski produkt pri presnovi alkohola, pa je škodljiv za vaše zdravje.

Če se mu ne morete upreti, imam za vas nekaj nasvetov:

  • uživajte suha vina (vsebujejo manj OH), čista ali razredčena z vodo ali mineralno vodo,
  • na dan, ko pijete, uživajte manj hidratov in maščob, ter povečajte vnos beljakovin in zelenjave,
  • pazite, da čez dan spijete dovolj vode,
  • pijte odgovorno – velika razlika je, če spijete kozarec ali dva, ali pa se nalivate do onemoglosti

Torej, ˝ali lahko pijem vino?˝

Moj odgovor je ja, občasno, v zmernih količinah. V kolikor boste pili odgovorno, vam ni treba skrbeti. Kozarec ali dva tu in tam vam ne bo škodil, najverjetneje bo celo koristil vašemu zdravju. Seveda ne posegati po najcenejših vinih in raje izbirajte tista, ki so prepotovala čim krajšo razdaljo do vaše mize. Blagodejne snovi, ki jih vino vsebuje, so namreč občutljive na tresenje, oksidacijo in visoke temperature.

Kakorkoli, če ste se odločili za pitje ali (ne) pitje, če želite ostati zdravi in vzdrževati natrenirano telo, naj vam bo prioriteta redna vadba, zdrava prehrana, dovolj spanca in uspešno upravljanje s stresom.

Ostanite fit in zdravi,

Klemen

Viri:

  • Abd El-Mohsen M, Bayele H, Kuhnle G, Gibson G, Debnam E, Kaila Srai S, Rice-Evans C, Spencer JP; Bayele; Kuhnle; Gibson; Debnam; Kaila Srai; Rice-Evans; Spencer (July 2006). “Distribution of [3H]trans-resveratrol in rat tissues following oral administration”. Br. J. Nutr. 96 (1): 62–70.:1079/BJN20061810. PMID16869992
  • Bertelli, A., & Das, D. (2009). Grapes, wines, resveratrol, and heart health. Journal of Cardiovascular Pharmacology .
  • Fremont, Lucie (January 2000). “Biological Effects of Resveratrol”. Life Sciences. 66 (8): 663–673.:1016/S0024-3205(99)00410-5. PMID10680575. Pridobljeno 24 November 2014.
  • Poliquin, C. (2015). Red Wine’s Anti-Aging Magic: Resveratrol. Pridobljeno 4.1.2016 iz http://www.strengthsensei.com/red-wines-anti-aging-magic-resveratrol/
  • Siri-Tarino, P., Sun, Q., Hu, F., & Krauss, R. (2010). Meta-analysis of prospective cohort studies evaluating the association of saturated fat with cardiovascular disease. The American Journal of Clinical Nutrition .